Jak promować artystów wizualnych i wspierać sprzedaż obrazów działaniami marketingowymi?

Branża sztuki często stoi przed wyzwaniem dotarcia do szerokiego grona odbiorców i skutecznej sprzedaży prac artystów. Tradycyjne metody promocji, takie jak wernisaże w galeriach, choć wciąż ważne, w dzisiejszej erze cyfrowej wymagają wsparcia przemyślanymi działaniami marketingowymi online. W LOOK_LIKE przyglądamy się temu z uwagą już od dłuższego czasu, rozumiemy tę potrzebę i oferujemy artystom narzędzia i strategie, które pomogą im zaistnieć w sieci, budować swoją markę i skutecznie sprzedawać swoje prace. Wierzymy, że dobrze zaplanowane i konsekwentnie prowadzone działania marketingowe są w stanie w tej branży zaowocować doskonałymi rezultatami, podobnie jak dzieje się to w innych sektorach rynku. Ale od początku!

Dlaczego marketing online jest kluczowy dla artystów wizualnych?

Otóż przede wszystkim ze względu na szeroki zasięg i możliwość wyjścia poza bańkę kolekcjonerów i dość trudne do przeniknięcia, zwłaszcza dla młodych artystów, środowisko galerników. Nie chodzi tutaj wcale o negację obecnego porządku i krytykę tradycyjnej formy sprzedaży sztuki, ale raczej o próbę poszerzenia możliwości działania czy wręcz jej wzmacniania. Internet otwiera przed artystami globalną publiczność, ale też pozwala dotrzeć “pod strzechy” – do nowych grup odbiorców, zainteresować sztuką tych, którzy jeszcze się nią nie interesują i pokazać im potencjał, również ten inwestycyjny płynący z kupowania dzieł sztuki.

Marketing online, a przede wszystkim media społecznościowe, to także ogromne narzędzie komunikacji, budowania relacji, dzielenia się myślami i emocjami – czyli czymś co w sztuce jest kluczowe. Nie sposób zatem w dobie, w której obraz często zastępuje komunikację, pominąć to narzędzie do tworzenia skutecznej przestrzeni relacji między artystą, a nabywcą pracy. Nie sposób też uciekać od tworzenia cyfrowej wersji portfolio – w formie strony internetowej, która jednocześnie powinna być już sama w sobie platformą do sprzedaży prac, skutecznie opomiarowaną narzędziami analitycznymi, tak zbierać dane o użytkownikach i pomóc zoptymalizować wydatki na reklamę prac. Tak, reklamę prac! Bo obrazy można reklamować, a nawet trzeba jeśli chce się je sprzedać. I można to robić na wiele subtelnych sposobów, wybierając dla siebie odpowiednią strategię budowania marki osobistej.

Marketing online to też,a może przede wszystkim mierzalne wyniki – kampanie online pozwalają śledzić efektywność działań i optymalizować strategie sprzedaży. I nie bójmy się tych określeń w branży sztuki. Tutaj też chodzi o efekty, również finansowe. Nie zawsze i nie tylko, wszystko rzecz jasna zależy od założeń i celów artysty, ale na bazie kilkuletnich już doświadczeń wspierania sektora sztuk wizualnych w działaniach marketingowych, mogę powiedzieć, że artyści coraz śmieleje definują swoje oczekiwania związane ze sprzedażą prac, galerie i domy aukcyjne z powiększaniem grupy nabywców, a kolekcjonerzy z czerpaniem korzyści inwestycyjnych z tego rok do roku rosnącego sektora dóbr luksusowych.

Jest wiele ścieżek skutecznego wsparcia artystów w promocji ich twórczości, w budowaniu rozpoznawalności, wspieraniu sprzedaży. Jest też wiele barier i stereotypów, które spowalniają możliwości efektywnego wykorzystania marketingu w promocji sztuki. Szczęśliwie dla branży i przyszłych nabywców dzieł sztuki, te drugie powoli zaczynają tracić na znaczeniu.

Image

Agencja Digital Marketingu

Tworzymy strategie
Budujemy marki
Wspieramy sprzedaż

LOOK LIKE sp. z o.o.

Bohaterów Warszawy 17
43-300 Bielsko-Biała

NIP: PL5472222934
KRS: 0000882071

Godziny otwarcia:
pon.-pt. 9.00-16.30