CR to skrót od Conversion Rate, a CVR to Conversion Rate (czasem używany z literą V, aby uniknąć pomyłki z innymi skrótami na C). W języku polskim oznacza to Współczynnik Konwersji.
Conversion Rate to procentowy stosunek użytkowników, którzy wykonali pożądane przez reklamodawcę działanie (konwersję), do łącznej liczby użytkowników, którzy weszli w interakcję z reklamą, lub odwiedzili stronę docelową.
Innymi słowy, CR mierzy, jak skutecznie reklama, strona internetowa lub inny element marketingowy przekształca odwiedzających lub klikających w klientów lub potencjalnych klientów.
Jak obliczyć Współczynnik Konwersji (CR)?
Konwersją może być dowolna cenna dla firmy akcja, np. zakup, wypełnienie formularza (lead), zapis do newslettera czy pobranie e-booka.
Wzór na obliczenie CR jest następujący:
Przykład: Jeśli Twoją stronę docelową odwiedziło 1 000 użytkowników, a 30 z nich dokonało zakupu (konwersja):
W tym przypadku Współczynnik Konwersji wynosi 3%, co oznacza, że co trzydziesty użytkownik dokonał zakupu.
Znaczenie CR w kampaniach PPC
Współczynnik Konwersji jest jednym z najważniejszych wskaźników efektywności (KPI) w marketingu, zwłaszcza w kampaniach PPC (Pay Per Click), ponieważ:
- Mierzy skuteczność lejka – pozwala ocenić nie tylko to, czy reklama przyciąga ruch (o czym informuje CTR), ale przede wszystkim to, czy ten ruch jest wartościowy i prowadzi do przychodów.
- Wpływa na koszty – wysoki CR często przekłada się na niższe koszty pozyskania klienta (CPA), ponieważ mniej wydajesz na generowanie ruchu, który nie przynosi efektów.
- Kieruje optymalizacją – analiza CR pomaga zidentyfikować elementy, które należy poprawić – np. jeśli CTR jest wysoki, a CR niski, problem prawdopodobnie tkwi w stronie docelowej (landing page).